Комуникационните умения са най-важното умение не само в бизнеса, а и в живота.
Когато представяме себе си, идеите и продуктите си ясно и въздействащо, ние печелим съмишленици, поддръжници, клиенти и партньори. В BNI България гледаме на презентационните умения като на цялостното общуване между презентатора и слушателите му.
Кои са пет от най-често срещаните грешки, които пречат на хората да се представят блестящо при презентации:
- Пропускат, че самата им поява някъде, преди да са казали и дума, вече ги представя. Точността, приветливата усмивка, професионалното облекло, изправената стойка и уверената походка създават добро първо впечатление.
- Забравят, че езикът на тялото има много по-силно въздействие от думите и при разминаване между онова, което хората виждат, и онова, което чуват, те вярват на видяното. Кой би се вслушал в съветите на личен треньор, който изглежда апатичен и отпуснат, или на финансов консултант, който изглежда разпилян и небрежен?
- Презентират нещо, което не ги въодушевява. Ще се изненадате, някои собственици на бизнес не звучат въодушевени, когато говорят за продуктите или услугите си. Още Аристотел ни учи, че патосът (чувствата и емоциите) е един от трите стълба на убеждаване. Ако онова, на което посвещавате времето си, не ви вдъхновява, защо да го правите?
- Не отдават внимание на предварителната подготовка. „Е аз това го правя от 10 години, какво ще се готвя.“. „Аз този бизнес го знам по-добре от всеки друг, все ще измисля нещо.“. Ако презентаторът не отдели време да помисли за нуждите на своята публика и за целите, които иска да постигне с презентацията си, често попада в клопките да пресрочи времето без да е казал същественото, да използва специализирани термини, да не дава достатъчно подробности или да прави технични и претоварени с информация презентации, които не добавят стойност и не ангажират аудиторията.
- Слагат повече от един фокус. Запитани с какво се занимават, изреждат две – три – пет различни дейности. Обръщат се в рамките дори и на няколкосекундно представяне към три – пет – всички възможни типове клиенти. Вместо да си отговорят предварително на въпроса: кое е онова едно нещо, в което искам да запомнят, че съм добър? Кои са онези клиенти, за които мога да доставя най-голяма стойност?
BNI бизнес лидерите усъвършенстват своите презентационни умения практикувайки всяка седмица както и посещавайки специализирани обучения. С голямо нетърпение очакваме следващото издание на най-обичания семинар на 18 ноември с водещ Светлана Проданова, национален директор на BNI България и сертифициран обучител от екипа на John Maxwell!