Нетуъркингът е една от най-често срещаните думи в последните години, почти колкото старт-ъп, и също толкова българска.

Често хората я използват без да знаят какво точно означава. Нетуъркингът не е състояние, събитие или крайна цел. Нетуъркингът е процес, дори начин на живот. Нетуъркингът не е колекциониране на визитни картички или имейл адреси, а изграждане на отношения.

Нетуъркингът не е за спринтьори, които на първата среща с някого вече искат от него да ги свърже с най-влиятелния човек, когото познава. Нетуъркингът е за хора, които могат и желаят да изграждат отношения. И знаят, че отношенията отнемат време. Както и в личния живот. Близките отношения водят до доверие, доверието до препоръки.

Друга чудесна характеристика на нетуъркинга е, че най-доброто време за него е…по всяко време, 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. В съблекалнята на фитнеса, в басейна на хотела, на бизнес събитие или семеен обяд, ако знаем как, можем да правим ефективен нетуъркинг.

Отличете се от тълпата на следващото нетуъркинг събитие, на което отидете, като спазвате тези златни съвети:

1. Имате 7 секунди да направите първо впечатление и то само веднъж. Първото нещо, което хората видят и чуят от вас са решаващи за него. В колко часа се появявате, как сте облечени, как се представяте, колко сте приветливи. Понякога се заблуждаваме, че 5 минути закъснение или любимата ни тениска на бизнес събитие са малки камъчета. Както сте чували, те обръщат колата. И, да, онлайн се вижда достатъчно добре кой колко професионално изглежда.

2. Слу-шай-те! Като ви дадат думата, не забравяйте, че има и други хора и не им разказвайте всичките си успехи от началото на века до днес или десетте проекта, по които работите. Като цяло стремете се първо да научите повече за хората, с които се срещате, като ги слушате активно с нагласа кого познавате, който може да им е полезен, и ако ви попитат да разкажете за вас, говорете.

3. Никога не знаеш кой кого познава! Не подценявайте хората, с които се срещате. Има десетки истории на хора, които работят самостоятелно без огромен екип и дават препоръки, които носят реален бизнес (приходи в банковата сметка) на други хора десетки пъти превишаващи оборотите на собствените им компании. Никога не знаете кой с кого играе тенис, автомонтьорът на чия кола сменя гумите или фризьорката на чия съпруга прави косата. Надменността не подлежи на препоръчване.

4. Никой не посещава нетуъркинг събития, за да купува. Съответно, ако някой се опитва да продава, ще се почувства доста изолиран. Нетуъркинг събитията са, за да се запознаваме с нови хора и да продължаваме контакта с онези от тях, които ни се сторят интересни.

5. И последно по ред и първо по важност. Пропускането му обезсмисля и идеалното практикуване на предишните четири. Направете онова, което казахте, че ще направите. Единственият начин да градите доверие с хората е да спазвате поетите ангажименти. Дори да е нещо уж толкова дребно като да споделите интересна статия или да се свържете с някого в LinkedIn. Направета това, което казахте, че ще направите.

Author