Нели Македонска – Цветкова се занимава с разработването и управлението на европейски проекти от 8 години. Обожава работата си и изпитва истинско удовлетворение, когато заедно с клиентите си реализират проект. Подобрената бизнес среда, създадените нови работни места, устойчивото развитие на компаниите, вдъхването на надежда, че европейските средства могат да стигнат и до малките фирми, са истински стимул за Нели. Присъединява се към BNI Капитал през май 2021 г. и по нейни думи това е една от най-добрите ѝ инвестиции. Защо фокусът е важен във всичко, което правим, Нели разказва в следващите редове.

Независимо дали ни харесва или не, няма как да продаваме/предоставяме всичко на всеки. Голяма част от нас се опитват да угодят на всички, вярвайки, че ако го направим, ще бъдем приети, потвърдени, харесани или обичани. Това ни кара да се опитваме да угаждаме на другите, често, докато жертваме собствените си граници или желания.

Като хора, управляващи компании, ние сме склонни да правим това и в бизнеса. Твърде много предприемачи искат да преследват всяка възможност и да апелират към възможно най-широк пазар. Често бизнес лидерите пускат продукт или услуга, които да се харесат на широк кръг потребители, които обаче са извън техните стратегически и целеви групи. Ясното разбиране на това кои са вашите клиенти и какво точно им предлагате е от ключово значение за процъфтяването на бизнеса. Затова трябва да се фокусираме върху една клиентска база и да изградим доверие с нея. Не създава добро впечатление предоставяне на разнопосочни, понякога и несъвместими продукти или услуги – няма човек, който да разбира от всичко. Например, ако се рекламирате като веган ресторант, не е добре в менюто си да включите ястия с месо.

Защо ви казвам всичко това? Защото да си фокусиран означава да си целенасочен. А колкото по-целенасочен си, толкова по-лесно ще намериш средствата за постигане на целта си, т.е. когато дадете фокус системата започва да пропуска само това, което ни помага да стигаме до целта (като например, когато сте в процес на търсене на кола и сте си харесали Шкода Октавия – започвате да виждате Шкода Октавия на всяко кръстовище, на всеки паркинг, на всеки светофар, т.е. фокусиран сте върху нея – и тя ви преследва). Когато сме фокусирани върху „Търся успех в точно това“ (това сме ние, хората около нас, обстановката, околната среда) , то системата ще започне да пропуска само определени успешни хора, които могат да ни помогнат и ще започнем да забелязваме определени  изгодни  ситуации,  от  които  може  да  се  възползваме.  И обратното – ако  сме  разфокусирани  или  фокусирани  върху  много  неща  и  действия едновременно, нещата не се получават и не се учудвайте защо не се получават.

На срещите на BNI освен да фокусираме нашето внимание, ние трябва да успяваме да фокусираме вниманието и на нашите колеги. А най-важната част от фокусирането на вниманието е моментът, в който отправяме искане за конкретна препоръка. Ако не насочим колегите си в правилната посока (или изобщо в каквато и да е посока), няма как да получаваме качествени препоръки.

Искането за препоръка трябва да се фокусира около основния ни продукт или услуга, които са най-печеливши за нашия бизнес. Как да направите това? Използвайте добре седмичното си представяне. Започнете отзад – напред.

Първо, изяснете какво точно търсите като препоръка и оттам формулирайте представянето си. Когато изясните искането си – обвийте го в история, пример, споделяне, за да послужи това като доказателство за  вашата квалификация  и  опит. Те ви  правят  най-големия  професионалист, към когото колегите могат да се обърнат, за този вид дейност.

Не забравяйте, че конкретното е прекрасно – колкото по-ясно можете да опишете обекта  на  желаната  препоръка, толкова  по-голяма  е  вероятността вашите колеги да започнат да търсят това, което сте поискали.

Както е казал писателят Джошуа Дейвид Стоун  „Без значение какво се случва в живота, ключът към успеха е да се фокусирате върху това, което можете да правите, вместо върху това, което не можете!“

Author