Здравко Донков е част от екипа на BNI Премиум и един от основателите на компания Smartity – лидер в сферата на жилищната автоматизация. Повече за ползите, които създава и как участието в BNI му помага да изпълнява своята мисия, разказва самият той в следващите редове.

Как представяш дейността си пред някой, с когото току-що си се запознал?

„Помагаме на хората да живеят по-икономично, по-комфортно, по-сигурно и по-зелено.“ Обикновено събеседникът се припознава в поне в едно от четирите предимства на умния дом и това е достатъчно да събуди интереса му. Друго, което грабва вниманието мигновено, е: „Можем да направим всяка къща по-готина“. Естествено, след такова твърдение произтичат куп въпроси и се поставя началото на дискусия.

Какво отличава Smartity от конкурентите на пазара и кои са ползите, които създавате?

През последните години компаниите, покриващи концепцията „умен дом“ у нас, започнаха да се увеличават. Това, което ни отличава от останалите, е богатият ни 14-годишен опит и множество успешни проекти, изпълнени не само в България, но и в редица други европейски страни. Освен екип от отлични инженери, клиентите ни получават ценна добавена стойност благодарение на партньорските ни отношения с доверена мрежа от интериорни дизайнери, архитекти и други специалисти в строителния сектор. Защото, както обичам да казвам: дизайнът води, технологията следва. В работата си се стремим да постигнем синхрон с вече изградения дизайн и съобразяваме функционалностите с всичко от основите до цветовете. Създаваме системи, които отговарят на ежедневието на стопаните на дома по начин, който пести време и гарантира удобство.

Постижение, с което се гордееш?

Харесвам проекти, които са технологично предизвикателство за нас като инженери. Именно такъв е един от последните ни мащабни проекти за къща с площ от над 1000 кв. м., намираща се във Витошката яка. За да постигнем максимална функционалност и удобство в жилището, интегрирахме редица интелигентни системи за управление. Част от тях включват гараж на две нива с подвижна платформа, парна баня, която може да бъде настроена дистанционно до най-малката подробност, автоматизирана гардеробна, която с един бутон приготвя желаната дреха, подобно на системите в ателиетата за химическо чистене.

Проектът-мечта дава свобода на инженера да развихри въображението си и да създаде най-доброто възможно решение за мястото, съобразено, разбира се, с изискванията на клиента.

Кое е нещото, което малко хора знаят за теб?

Често съм го казвал, но все още малко хора знаят, че си мечтая за къща, през прозореца на която да виждам двата сини безкрая – морето и небето. А помежду им – хоризонта.

Какви екстри би имал твоят мечтан дом?

Умният дом не е нужно да наподобява космическа станция с екрани от пода до тавана. Той работи на фонов режим, без дори да разбираш, че нещо се случва. Именно това е смисъла – да прави живота по-лесен, без да е необходимо да мислиш дали си изключил ютията вкъщи, преди да излезеш, например. Системата за автоматизация ще направи това за теб с момента, в който минеш през входната врата. За себе си бих избрал нещо семпло, но функционално.

Разкажи ни за най-ценната си препоръка в BNI?

Галина Бонева е фотограф, собственик на студио Curious flamingo photography и част от екипа на BNI Премиум. На една от неформалните ни срещи преди около 1.5 г. тя сподели, че голямото семейство на сестра ѝ скоро ще заживее в своя нов дом и ще им бъде нужно съдействие, за да създадат необходимите удобство и комфорт. Така от съвсем непринуден и приятелски разговор произтече проект, по който дори все още работим. Направихме за тях автоматизация на осветление, отопление и климатизация, щори и пердета, система за сигурност, аудио система. Сега домът е комфортен, практичен и икономичен и настройките на всяка отделна стая могат да се регулират автономно.

Преди 3 години имахме обща среща с друго BNI дружество, където се запознах с архитект. Тогава разменихме контактите си и едва наскоро се чухме относно проект, който успешно осъществихме в сделка. Понякога, в определени сектори като нашия, резултатите не идват мигновено. Често става както в случая – познаваме се с години и когато моментът назрее и изникне подходящ проект, нещата се случват.

Има ли момент от участието ти в BNI, оставил силен отпечатък в съзнанието ти?

Дружеството ни беше в период на спад по време на мандата ми като Вицепрезидент. Именно тогава се усетиха най-силно сплотеността, екипността, силата на отношенията, които сме изградили помежду си и подкрепата, която всеки един от нас беше готов да окаже. Заедно положихме необходимите усилия да запазим „къщичката си“ и днес тя да бъде по-голяма, по-здрава и да работи като един организъм. Точно като умен дом. В BNI Премиум има дух, атмосфера, ангажираност. Всеки се стреми да помогне на другия. Това недвусмислено показва същината на хората в екипа.

Кои са ползите, които получаваш за бизнеса си от участието в BNI?

На първо място се увеличиха се контактите, които имаме. Онлайн ерата имаше своите отрицателни последствия, но заедно с това донесе и редица добри възможности. Ценно партньорство произтече от посещение на онлайн среща на дружество в Нова Зеландия. Един от бизнес лидерите работеше по мащабен проект за изграждането на комплекс от 12 къщи. Консултирахме ги, направихме няколко брейнсторминга и им помогнахме да вземат най-добрите решения за автоматизация.

През изминалата 2021 г. около 15% от бизнеса ни е в резултат на сделки по препоръки от BNI. За мен, обаче, генерираният бизнес не е водещата мотивация да продължавам да бъда част от организацията. Дори не бих казал, че е в топ 5 на причините. Водещи са добавената стойност, която можем да дадем на клиентите си, благодарение на BNI, контактите, които осъществяваме, атмосферата на подкрепа и сигурността да знам, че решението на въпроси от всякакво професионално естество е на един телефонен разговор разстояния. Често ми се случва – последният път, за който се сещам, бе с Радослав Жечев от Tara Systems и BNI Приста. В разговор от няколко минути той ми даде отговор на въпрос, за който много други опитни професионалисти биха имали нужда да направят едно малко проучване.

Какви цели си поставяш занапред?

Цел и мисия на Smartity е да продължаваме да растем и да популяризираме термина „умен дом“. Да постигнем по-добра информираност сред потребителите, за да може когато човек поиска такава система в дома си, да знае какви функционалности може да му осигури тя и кои са му действително необходими.

Стремим се към увеличаване както на крайните ни клиенти, така и на  партньорската ни мрежа от архитекти и дизайнери. Паралелно с това развиваме и единствения у нас трейнинг център за системни интегратори Blue KNX. Някои казват, че сами „създаваме“ конкурентите си, но не е точно така. Желанието ни е да обучим знаещи и можещи професионалисти не само в България, но и навсякъде по света.  Това е нашият принос към развитието на този пазар.

Author