Социалните мрежи са неизменна част от маркетинговата стратегия на всеки бизнес в днешния дигитален свят. Сред морето от информация все по-трудно става съдържанието ни да се отличи. Същевременно алгоритмите на различните дигитални платформи стават все по-капризни и непредвидими, което прави задачата още по-сложна. Слави Дяковски, съосновател и маркетингов директор на Spread It Digital Agency и част от екипа на BNI Индустрия, внася светлина по темата, споделяйки няколко доказано ефективни трика, с които да надхитрим системата и разкрием пълния потенциал на органичното достигане.
- Няма по-кратък път от дългия.
Макар и да имаме чисто технически похвати, с които да опитаме да повишим резултатите си в социалните си мрежи без да инвестираме в рекламен бюджет, трябва да си поставим правилните очаквания и да сме напълно наясно, че това далеч няма да бъде достатъчно. Точно затова и първият ми съвет е “съдържанието е цар”.
Необходимо е да инвестирате ресурсите си (време, усилие и пари) в създаването на качествено съдържание. Няма да навлизам в детайли какво е това „качествено съдържание“, защото това винаги е относително и зависи от много фактори, някои сред които са:
- комуникационна платформа
- таргет аудитория
- насоченост на вашия продукт/услуга
- търсени резултати
- текущи комуникационни тенденции
Но все пак има неща, които биха ни помогнали малко след като сме се погрижили за вече споменатото. Ето ги и тези няколко съвета:
- Време за реакция
Различните социални мрежи се движат с различна скорост на техните алгоритми, което зависи от това колко активни са потребителите в тях.
Facebook и Instagram са „бързи платформи“ и там имаме страшно малко време, в което да дадем индикация на алгоритмите на Meta, че нашето съдържание е добро, харесва се и заслужава да получи безплатен помощ в представянето си.
Facebook, конкретно, си вади първи изводи за нашата публикация в рамката на първата минута от нейното публикуване. Ако нямаме поне 1-5 харесвания, не трябва да очакваме по нататъшно подобряващо се представяне.
В Instagram пък ситуацията е доста по-сложна, защото там голям фактор са хаштаговете. Ако ползваме популярни хаштагове с няколко стотин хиляди или няколко милиона публикации към тях е въпрос на секунди. Може да си направите собствен експеримент и да отворите един такъв хаштаг и да превключите на recent постове към него. В рамките на първите 2-3 секунди, в които очите ви видят екрана на телефона плъзнете надолу, за да опресните екрана и да ви излязат новите публикации към него. Гарантирам че поне половината публикации са различни, защото са били изместени от нови такива.
Тук възниква въпроса, кои са тези „бавни платформи“ и колко бавни са те?
LinkedIn е една от тези „бавни платформи“, в които имате доста повече време за реакция, което позволява и физическа намеса в работата на алгоритъма с помощта на Вашите служители и партньори.
Какво означава това в цифри – ако реагирате в рамките на първите 30 минути (да, точно така – минути, а не секунди) ще получите тази безплатна помощ от алгоритъма. Но това не е всичко. Ако това сработи добре, достатъчни ефективно сте организирали кръга си на влияние или пък ползвате услугите на агенция, която да свърши това вместо вас, ще получавате още допълнителна бонуси откъм обхват (reach) в следващите няколко часа.
- Използвайте хаштагове
Макар и с различна сила, всички платформи вече използват хаштагове, за да структурират съдържанието, генерирано от потребителите им. Затова и Вие трябва да ги използвате като част от Вашия дигитален маркетингов арсенал.
По-младите поколения (Gen Y и Gen Z) използват хаштаговете, за да персонализират newsfeed-a си и да научат алгоритмите на социалните мрежи за личните си предпочитания. Това гарантира на тях хигиена на информацията, а на Вас по-лесно достигане до Вашата целева аудитория, която е свършила една огромна част от работата вместо нас – сегментирала се е сама.
Pro tip – не използвайте максимумът от 30 хаштага в Instagram. Само до преди няколко месеца това беше стандарт за качество, но вече знаем, че е по-добре да ползвате до 7-8 хаштага в публикация.
- Reels видеа
Няма нужда да правя интродукция какво са reel видеата, защото TikTok и техния видео формат заля света и беше усвоен и от конкурентите им в лицето на Facebook и Instagram.
Ще кажа само това – правете reels. Алгоритмите на всички социални мрежи са настроени да “бутат” такова съдържание напред, а за Вас това означава много по-голям обхват, за който не се платили рекламен бюджет.
- Актуализирайте информацията на профила си
Това е една от най-неглижираните теми в дигиталния маркетинг, но какво точно означава това?
Нека започнем с това, че трябва да попълните всички информативни полета в профилите си в социалните мрежи. Но не просто да ги попълните, за да има някаква информация. Помислете от гледна точка на Вашите целеви клиенти и какво биха потърсили те в мрежата, за да намерят решение на проблема си, което точно вие им предоставяте. Ако продавате ролетни щори, но това не го пише в описанието ви, бързо поправете този пропуск.
- Бонус съвет – Meta абонамент
Един бонус съвет от мен. Очаквайте пускането на опцията на Meta за абонамент. Навсякъде в пространството се говори, че това ще даде на абониралите си синята отметка, която показва, че профилът е проверен и самоличността на човека зад него е потвърдена. Което е факт. И да, това би донесло по-голяма сигурност за всички техни добронамерени клиенти.
Дълбоко пренебрегван остава факта, че за бизнес страниците това ще донесе гарантиран скок във видимостта на публикуваното от тях съдържание. И това на нищожна цена – за ползване от компютър е $11.99 месечно, а за телефони е $14.99 месечно. Към момента тази опция се тества за Австралия и Нова Зеландия, след което очакваме да пуснат опцията поетапно за всички пазари.
Това са добри новини за бизнесите, защото към момента всички се оплакват, че фирмените им страници нямат същия reach като личните им профили.
Pro tip за максимално органично достигане
Важно е да отбележим, че има значение за алгоритъма каква реакция избираме, когато харесваме публикация. Противно на очакванията, палецът е най-слабата възможна реакция от всички. Принципно е най-добре да избираме втората реакция от ляво надясно. В общи линии всяка реакция различна от палец е по-добър вариант.
В същия контекст, най-доброто действие, което може да направим, за да дадем сигнал на алгоритъма, е да коментираме. Като промяна в работата на алгоритъма на Facebook, това беше въведено преди няколко години, когато от компанията избраха като стратегическа цел за развитието на платформата развитието на общности и подобряването на комуникацията. На второ място поставяме споделянето, защото това действие показва по-голяма степен на ангажираност. Все пак Вие не споделяте всичко, нали така?
И така стигаме до логичния извод, че на последно място се класира харесването на публикации.
Дерзайте и успявайте!