Вече планирахте структурата на седмичното представяне в рамките на 40 секунди (вж. темата от предишния брой). Днес ще се запознаем със седемте навика на високоефективното представяне в 7 секунди или всеки път когато отговаряме на въпроса „С какво се занимаваш?“.
Знаете ли колко решения взимат хората за нас в първите 7 секунди, в които ни срещнат? Изследванията показват, че хората вземат около 11 решения за нас, от това каква е личната ни хигиена до това колко пари изкарваме. Тези решения се вземат 55% на база на това, което хората виждат, и 45% на база на това, което чуват. Ако липсва синхрон между думите и образа, хората няма да обърнат внимание на думите.
Съществуват 7 навика на високоефективното представяне.
- Вместо да използвате много думи, обрисувайте картина. Картините са по-запомнящи се от думите, напр.: „Аз вдигам тежести…от раменете на хората“ (психолог).
- Полза – ДА; позиция – НЕ. Вместо да споменавате позицията си, акцентирайте върху ползите, които тя носи. Вместо „Аз съм счетоводител“ – „Аз помагам на хората да спестяват пари“.
- Включете слушател или трето лице в картината. Например: „Аз мога да кача сайта на най-добрия ви клиент на първо място в гугъл търсачката“.
- Провокирайте разговор и създавайте емоция, подбирайки правилните думи. Вместо „Ние помагаме на клиентите си да постигат резултати всеки път след като са говорили пред публика“ – „Ние правим комуникацията щастливо и полезно изживяване“.
- Задълбайте се, за да разкриете същността на бизнеса си, като задавате въпроса: „Каква е ползата от това?“ Например: Ние предлагаме компютърна техника за фирми. Каква е ползата от това? Защото старите ви компютри са по-бавни. Каква е ползата от това? Защото ще можете да работите по-бързо. Каква е ползата от това? Служителите няма да са стресирани. В крайна сметка излиза, че компютърната фирма продава повече време, по-голяма печалба и повече радост в офиса. Крайната полза от продуктите, които предлагате, е емоция. Ферари не продават коли, а емоцията, която шофьорът изпитва, когато се качи в автомобила. Хората не си купуват апартаменти, купуват си сигурност.
- Бъдете кратки. Колкото по-кратко е представянето ви, толкова по-дълго ще се помни.
- Не забравяйте езика на тялото. Ако харесвате това, което казвате, лицето ви ще го изразява, позата ви ще го разкрива и хората си мислят „Искам да правя бизнес с този човек“. Ако не харесвате представянето си, напишете и подгответе ново или сменете бизнеса си. Трябва да имате под ръка няколко различни представяния, за да не повтаряте всеки път едно и също и да не омръзвате на хората.