Професор Стефан Томки е преподавател по бизнес администрация във висшето бизнес училище на Харвардския университет и автор на 3 книги и над 100 научи статии и изследвания, фокусирани върху процеса на експериментирането и тестването в контекста на управлението на иновациите. Голяма част от неговите научни разработки са публикувани във водещи списания като California Management Review,Harvard Business Review, Journal of Product Innovation Management, Organization Science и др. Като водещ преподавател и специалист в своята област, професор Томки е работил с редица експерти в управлението на иновации и развитието на продукти, процеси и технологии, а на 26 май бе гост в поредното глобално BNI обучение от серията Бизнес активатори, в което сподели с BNI общността своя богат опит и познания в областта на бизнес експериментите.

Според професор Томки, иновацията се крие във всеки един от нас, просто трябва да я събудим и опознаем. Той е привърженик на систематичния подход към иновациите и често обича да ги сравнява с експериментирането.

Експериментът на служител на Microsoft

Служител на Microsoft решава да проведе експеримент, като наруши установената практика за изписване на реклами в уеб търсачката на Microsoft – bing.com. Той предприема иновативен подход, като добавя голяма част от рекламния надпис на горния ред и по този начин удължава заглавието, което по онова време се считало за недопустимо.

Източник: Kohavi, Tang and Xum, Trustworthy Online Controlled Experiments, Cambridge University Press, 2020.

Резултатът е впечатляващ – „алармата“ за потенциално нелоялно или забранено кодиране на реклами в уеб търсачката на Microsoft се задейства, тъй като за отрицателно време генерирането на кликове се увеличава двойно. Част от специалистите на Microsoft дори били принудени да направят проверка, за да се уверят, че не са нарушени правилата и регулациите за дигитални реклами в уеб търсачката. Не след дълго мениджърският екип на Microsoft решава да започне да използва този подход за реклами в своята търсачка, в резултат на което компанията регистрира над сто милиона долара увеличение на годишните приходи от дигитални реклами.

Професор Томки коментира, че ако служителят не е имал куража и смелостта да предприеме риска и да проведе експеримента, компанията му е щяла да загуби милиони долари приходи от реклами, без дори да разбере.

Къде се крие изненадващата сила на бизнес експериментите?

Според професор Томки, силата на бизнес експериментите се основава на три основни принципа:

  • Бизнес експериментите са двигателят на иновациите.
  • Двигателят никога не е бил толкова мощен, колкото е в момента. Съвременната наука и технологии ни позволяват да правим експерименти и проучвания, които до момента са били немислими.
  • За да използвате пълната мощност на този двигател, първо трябва да създадете или трансформирате ориентирани към иновациите организационни структури, след което да изградите експериментален дух в тези структури.

Петте етапа на трансформация

Професор Томки е на мнение, че всяка организация преминава през пет етапа на трансформация, преди да започне да приема иновациите като нещо необходимо и дори задължително.

  1. Отрицание: Нямаме нужда от промяна.
  2. Гняв: Защо всичко да се променя?
  3. Преговори: До каква степен е нужно да се променим?
  4. Депресия: Никога няма да успеем да се променим.
  5. Приемане: Може би наистина трябва да се променим.

Всеки един от тези пет етапа е нормална и естествена реакция на всяка организационна структура, която до този момент не е признавала нуждата от иновации или дори им се е противопоставяла, коментира професор Томки.

Защо бизнес експериментите са двигателят на иновациите?

Повечето компании не обичат да провеждат бизнес експерименти и проучвания, тъй като често се страхуват да получат отговори на въпросите, които бизнес експериментите дават:

  • Колко е ефективен нашият продукт/услуга?
  • Какви подобрения можем да направим?
  • Доколко нашият продукт/услуга достига до целевия пазар?
  • Как можем да оптимизираме процесите?
  • Как можем да подобрим качеството и да оптимизираме разходите?

Според професор Томки, подобни въпроси провокират разкриването на потенциален проблем, а повечето компании не желаят допълнителни проблеми и поради тази причина избягват да провеждат бизнес експерименти и прочувания. Но именно разкриването на проблеми е основната предпоставка за създаване на иновации с цел намиране на решения. Първата стъпка в лечението се крие в поставянето на правилна диагноза, а добре направените бизнес експерименти и проучвания рядко грешат в поставянето на диагноза.

Пълния запис от обучението с професор Стефан Томки може да откриете ТУК.

Author