Често ни питат: „Препоръка ли е да предложа кандидат за служител/партньор в компанията на друг бизнес лидер?“ Да, препоръка е, ако съответният бизнес лидер я е поискал, т.е. той/тя търси такъв човек, за да го назначи. Нещо повече, ако препоръчаният от вас кандидат бъде назначен, е редно да получите благодарност за сключена сделка (БЗСС) на стойност спестената такса за обява за работа или консултант по подбор на персонал (обикновено между една и две месечни заплати на назначения човек).

Д-р Айвън Майснер нарича препоръките „ценната валута“ на бизнес нетуъркинга. Важно е да сме сигурни, че препоръките, които ние даваме, са навременни и подходящи. Кои са основните точки, по които да следим дали даваме добри препоръки, според основателя на BNI?

  1. Слушайте нуждите на хората, които срещате.
  2. Попитайте дали ще е проблем лицето или бизнеса, за който говорите, да се свърже с тях. Това определя доколко е нужна препоръката.
  3. Когато давате препоръка на някого, внимавайте да не представите погрешно качеството на препоръката.
  4. Всеки път, когато имате гореща препоръка за някого, не я оставяйте да „виси“.
  5. В допълнение към това, което трябва да направим, за да бъдем максимално от полза, ето няколко съвета какво НЕ е добра препоръка:
  • Новини за среща на собственици на бизнес, или всяка друга бизнес среща. Това е съобщение и потенциално добра информация, която трябва да присъства, но не е препоръка.
  • Осигуряване на някого с по-добър източник за покупка на продукти. Отново, това е ценна информация, но не и препоръка.
  • Даване на една и съща препоръка на трима различни човека в една и съща професия.
  • Когато препоръчвате някого на потенциален клиент, без да казвате на клиента, че това е препоръка.
  • Когато давате препоръка на някого, но им казвате да не използват вашето име пред потенциалния клиент.
Author