Известна мъдрост гласи: „Имаме две уши и само една уста и трябва да ги използваме пропорционално“! Тази сентенция има широко приложение в много аспекти от живота ни, особено при нетуъркинга и генерирането на препоръки.

Макар вербалната комуникация със сигурност да помага в търсенето и намирането на препоръки, ще откриете, че много от добрите практики използват други методи за увеличаване на бизнес възможностите

Активно слушане

Уменията ви да слушате активно ще ви помогнат значително в генерирането на препоръки. Използвайте следните техники на активно слушане, за да помогнете на колегите си:

  • Наблюдавайте внимателно бизнес лидерите по време на всяко седмично представяне, тъй като търсените от тях препоръки и контакти ще се променят;
  • Бъдете отворени към тяхното послание, презентация, бизнес и нужди
  • Слушайте с намерение да разберете, а не да отговорите.
  • Погледнете бизнеса през призмата на презентиращия.
  • Водете си записки с информацията, която събирате и си уговаряйте лични срещи с колегите, за да придобиете още по-добра представа как може да им помогнете.

Колкото по-активно слушате и разбирате хората около вас, толкова по-лесно ще създавате бизнес възможности за вашите колеги от BNI.

Техника „5-е сетива“

Използването на техниката на петте сетива помага да се идентифицират различни показатели, по които една препоръка се определя като подходяща за нуждите на колега от дружеството. Тази техника може да бъде полезна и за определянето на препоръките, които са подходящи за вас, като по този начин партньорите ви ще знаят какво да търсят.

Концепцията на тази техника е проста:

  • За какво трябва да се оглеждате и ослушвате?
  • Кои ключови думи и изразни средства индикират потенциална бизнес възможност?
  • Кои визуални сигнали дават индикация за потенциална препоръка?

Когато показателите на всички пет сетива са идентифицирани, способността за генериране на повече и по-качествени препоръки се увеличава. 

Слух – за автомобилен механик, неприятният шум от тропане на кола е добър индикатор за потенциална препоръка.

Зрение – за кинезитерапевт, човек с неправилна стойка е визуален сигнал за препоръка. 

Обоняние – за ОВиК, миризмата на застоял въздух в сграда е индикатор за потенциална бизнес възможност.

Вкус – за човек, който се занимава с филтриращи системи за вода, лошият вкус на водата в ресторанта е потенциална бизнес възможност.

Допир – за специалист по реставрация на мебели, неудобният и нестабилен диван във фоайето на хотела е потенциална препоръка.

Техниката „планиране-хвалене-оплакване“

Тази концепция се основава на факта, че ако слушате внимателно хората около вас, обикновено ще чуете как те говорят за плановете си, хвалят се за нещо или се оплакват. И в трите случая пред вас често ще се открият чудесни възможности за генериране на препоръки:

  • Чувате как съседът ви планира да се мести в друго жилище – дали е помислил за транспортната компанията или пък за застраховката на новия му апартамент?
  • Ваш колега се хвали как детето му е прието в престижен университет в чужбина – дали е обмислил възможността да закупи имот там, вместо да плаща наем за жилище? Има ли контакт с туристическа агенция, която може да реагира бързо, ако в последния момент реши да му отиде на гости? Познава ли фирма за отдаване на коли под наем, с която да се придвижва?
  • Ваш близък се оплаква от софтуера за управление на проекти, който използват във фирмата му и колко неефективен е той, струвайки на компанията време и пари – това би могло да бъде чудесна възможност за консултант управление на проекти или IT специалист, членуващи във вашето дружество. 
Author