Знаете ли, че ако решите да потърсите на английски език в Google „какво е нетуъркинг?“, търсачката ще ви покаже почти 6 млрд. резултата. Да, точно така – шест милиарда! Разбира се, трябва да отбележим, че част от тези резултати са извън контекста на бизнес нетуъркинга и изграждането на мрежа от контакти. Въпреки това, в дигиталното пространство съществуват стотици дефиниции за бизнес нетуъркинга – този, към който всички ние се стремим и упражняваме 24/7/365.
В една от последните статии в блога си, д-р Айвън Майснер, основател и главен визионер на BNI, споделя своята дефиниция за нетуъркинг.
“Като основател и главен визионер на BNI видях как определението за бизнес нетуъркинг се развива през последните 37 години. И все пак, същността на това, което нетуъркингът представлява, остана непроменена“, споделя д-р Майснер.
Определението за нетуъркинг на д-р Айвън Майснер
„Нетуъркингът е процес на изграждане на отношения и активиране на мрежата ни от контакти с цел увеличаване на бизнеса, обогатяване на знанията или разширяване на сферата на влияние.“
Ключовата дума
Ключовата дума тук е „отношения“. Успешният нетуъркинг винаги започва с желанието за изграждане на отношения с цел даване и получаване на нов бизнес. Когато някой прави нетуъркинг единствено с мисълта да спечели, той никога няма да бъде успешен нетуъркър.
Запомнете – изкуството на нетуъркинга е много повече като земеделие, отколкото като лов. Става дума за култивиране на взаимоотношения и отделяне на необходимото време и енергия, за да се развиват и да процъфтяват. Добрият земеделец знае, че от посяването на семената до първата реколта минава време и са необходими много грижи – бъдете готови да ги вложите.
Бизнес лидерите от типа „земеделци“ посещават нетуъркинг събития заради възможността да се запознаят с нови хора, а не за да „ловуват“, опитвайки се да правят „студени“ продажби или раздавайки визитки на всеки срещнат. Те знаят много добре, че първата стъпка в процеса е „посяването на семената“ и изграждането (отглеждането) на дългосрочни стойностни отношения.
Изграждане на отношения
При посещение на нетуъркинг събития си поставяйте за цел да изграждате качествени отношения с хората, така че когато им се обадите след събитието, за да ги поканите на лична среща или работен обяд, те да са ви запомнили. Когато се стремите да изграждате отношения, трябва искрено да се интересувате от хората. Попитайте ги за тях и техния бизнес, какви са текущите им проекти и с какво можете да им помогнете, вместо да говорите за себе си. Не очаквайте нищо в замяна, законът на реципрочността е доказан многократно – ще пожънете, каквото посеете.
В края на своята статия, д-р Айвън Майснер споделя със своите читатели следното:
„Моята дефиниция за нетуъркинг резонира с моя стил на правене на нетуъркинг. Знам, че звучи просто, но както при повече неща в живота, може да звучи просто и все пак да не е лесно. Ефективният бизнес нетуъркинг отнема време и ресурси. Най-добрият начин за правене на нетуъркинг е като се свързвате с хората – опознайте ги добре, научете повече за тях и техния бизнес, за да можете да им давате качествени препоръки и да им помогнете да получават повече бизнес. Успешният нетуъркинг винаги е свързан с отделяне на необходимото време за изграждане на отношения, насочени към даване.“
Пълната статия на д-р Айвън Майснер „Networking – the TRUE Definition”, прочетете тук.